Egy építkezéshez hasonlóan a programfejlesztés is meghatározott lépések egymásutániságából felépülő folyamat, ahol maga a programozás önmagában nem elégséges a siker szempontjából. Legyen szó egy weboldal, webes alkalmazás, asztali alkalmazás vagy mobil applikáció fejlesztéséről, a programozást megelőző és azt követő lépések kulcsfontosságúak a teljes projekt sikere szempontjából. Egy program elkészítése több lépésből áll, amelyek általánosságban minden programfejlesztési projektre érvényesek.
Az általunk javasolt lépések:
1. Információgyűjtés, előtervezés
2. Kutatás és tervezés
3. Design tervezése
4. Programozás
5. Tesztelés és beüzemelés
6. Karbantartás és üzemeltetés
1. Információgyűjtés, előtervezés
A fejlesztés első lépése a szükséges információk begyűjtése. A projekt kezdetekor tisztázni kell a fejlesztés mögött húzódó okokat, üzleti célokat, a célközönséget és a tulajdonosok elvárásait.
Az alkalmazás célja, célközönsége és a programban található információk alapvetően befolyásolják, hogy milyen technológiára lesz szükség és milyen funkcionalitással bírjon az alkalmazás a fejlesztés befejezését követően.
Az előbb felsorolt információk ahhoz is szükségesek, hogy a fejlesztők az igények alapján egy specifikációt tudjanak készíteni, amelynek jóváhagyása után egy árajánlat, illetve egy szerződés készül, amelyben többek között a fejlesztési mérföldköveket és a határidőt is rögzítik.
A befejezetlen, elhaló projektek mögött tapasztalataink szerint gyakran az húzódik, hogy ebben a szakaszban nem lettek az igények és elvárások pontosítva, írásban rögzítve. Így értelemszerűen a végeredmény is különbözött attól, mint amit a megrendelő elképzelt.
2. Kutatás és tervezés
Ebben a szakaszban információkat gyűjtünk és összeállítjuk a program tartalmi hierarchiáját és webhely esetén a „térképét”.
A webhely térkép bemutatja a weboldal főbb tartalmi egységeit és azok szerkezetét. Tervezése során figyelembe kell venni a könnyű navigációt, a logikailag összetartozó tartalmakat illetve a célcsoport igényeit is. Ideális esetben az oldal látogatója minden releváns tartalmat kevés számú kattintással el tud érni és a navigáció lehetővé teszi, hogy az igényeinek megfelelő sorrendben tudja bejárni a weboldalt.
A felhasználói élmény alapú tervezés az utóbbi években kezd egyre nagyobb teret nyerni, hogy alapos tervezés előzze meg a végső grafikai tervek elkészítését.
3. Design tervezése
A kutatás során meghatározott adatokat folyamatosan szem előtt tartva végleges grafikai tervet készítünk.
Összetett folyamat, a tartalmi hierarchia már elkészült, de az arculat, a színek, a betűtípusok, a képek, az illusztrációk, ikonok és egyéb formák kiválasztása most történik meg. Mindezt úgy kell megalkotni, hogy az alkalmazás a későbbiekben probléma nélkül leprogramozható legyen és a célközönség számára is egy tetszetős, harmonikus végeredmény születhessen.
A kiválasztott arculati alapelemek kigyűjtése is itt történik, ez a következő fázisban megkönnyíti a programozó munkáját és biztosítja, hogy a fejlesztés során maradéktalanul betartásra kerüljön a meghatározott arculat.
4. Programozás
A design szakaszban elkészült tervek és arculat felhasználásával egy működőképes weboldalt vagy asztali alkalmazást, mobil applikációt stb. készítünk a megrendelésnek megfelelően. Az eddig statikus képként megjelenő design-ból egy kattintható, dinamikus program lesz.
A programozás során szem előtt tartandó legfontosabb szempontok:
- reszponzivitás
- a legnépszerűbb böngészőkben hibamentesen jelenjen meg, illetve a célplatformon az igényeknek megfelelően jelenjen meg
- a program kódolása áttekinthető legyen
- weboldal esetén keresőbarát módon legyen kialakítva, megfeleljen pl.: a Google irányelveinek
- a program biztonságos legyen, fel legyen készítve a webről érkező támadások elhárítására
5. Tesztelés és beüzemelés
Ha elkészült a program és funkcionálisan, illetve tartalmilag is megfelelő, következik a tesztelés. Az élesítés előtt le kell ellenőrizni a tervezési fázisban meghatározott funkciók szerinti működést.
A weboldal a végleges tárhelyre kerül és a domain név beállítását követően élesben kezd működni, ugyanígy az asztali alkalmazás az ügyfél célgépére kerül, és az éles környezetben kezdi meg működését.
6. Karbantartás és üzemeltetés
A program élesítése után a kapcsolat nem szakad meg a fejlesztő(k) és az ügyfél között. A programok rögtön az indítás után folyamatos kontrollt, ellenőrzést igényelnek.